Kinderen kunnen allerlei ervaringen hebben gehad waardoor ze fysiek, emotioneel en/of mentaal uit balans zijn. Dit wordt meestal zichtbaar in het gedrag van het kind. Ze kunnen angstig, boos, verdrietig, gekwetst etc. reageren op ogenschijnlijk ‘normale’ dingen als; slapen, eten, haren wassen, fietsen, het aangaan van contact en dergelijke.
Bij schoolgaande kinderen kunnen er tevens leermoeilijkheden ontstaan die van grote invloed kunnen zijn op hoe het kind in zijn vel zit. Wat men soms ook probeert, het gevoel en het gedrag van het kind zijn moeilijk te veranderen. De mogelijkheid is groot dat hier emotionele blokkades en belemmerende overtuigingen aan ten grondslag liggen. Na het begrijpen van de blokkades, het integreren van de emoties en het herzien van belemmerende overtuigingen zal het kind ruimte krijgen en weer open kunnen staan om positieve veranderingen aan te gaan.
De speciale aanpak met NEI voor Kinderen is een veilige en vriendelijke methode waarmee de oorsprong van het probleem wordt achterhaald en het probleem kan worden verholpen door het behandelen en door inzicht in wat het kind nodig heeft.